Zabawa „Witaminowy mur” - dwie drużyny zgniatają gazety tak, aby powstały papierowe kulki – „bakterie” (po tyle samo). Na podłodze jest „linia”. Na sygnał, każda „drużyna” przerzuca papierowe kule na stronę przeciwnika – przerywa na inny sygnał. Na „oko” oceniają, u kogo jest więcej kulek – „bakterii”. Zabawę powtórzyć kilka razy.
Przygotujcie wspólnie liczmany do następnej zabawy – wycinanie marchewek (można skorzystać z tych, które są na stronie 3).
Zabawa dydaktyczna „Marchewkowe wyliczanki”.
Dziecko:
nazywa warzywo, które jest liczmanem: marchewka, dzieli na sylaby: mar-chew-ka, podaje głoskę, którą słyszy na początku: „m-”
i na końcu: „-a” słowa.
wykonuje zadania tekstowe:
na grządce rośnie 6 marchewek (dziecko kładzie przed sobą, przelicza dotykając palcem wskazującym) gospodyni wyrwała 2 na zupę (zabiera dwa liczmany). Ile marchewek zostało na grządce? 4.
Następnie wyrwała 1 marchewkę na surówkę(zabiera jeszcze jedną marchewkę). Ile marchewek wyrwała gospodyni? 3. Ile zostało na grządce? 3.
w następnych zadaniach postępuj podobnie:
Przybiegł zajączek i schrupał 1 marchewkę. Ile zostało?
Przyszedł ogrodnik i wyrwał dla gospodyni 3 marchewki. Ile rośnie na grządce?
Krzysiu włożył do koszyka 4 marchewki, a Zuzia 3 marchewki Ile marchewek jest w koszyku?
Madzia kupiła 3 marchewki, a Michał 5. Ile razem marchewek kupiły dzieci?
A teraz dziecko wymyśla zadanie dla rodzica J.
Poznajcie Gang Świeżaków! To oni przeprowadzą Was przez przygodę zdrowego stylu życia. Dziś pokażą Wam świat niezwykłej piramidy:
Dobre jedzenie sprawia, że jesteśmy zdrowi i rośniemy.
Przyjrzyj się dokładnie piramidzie żywieniowej i sprawdź, które produkty są najlepsze dla naszego zdrowia. Co jeść, żeby być w dobrej kondycji i mieć siłę na zabawę?
Owocowe rymowanki. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy wybranego owocu, znaleźć do niego rym, wyklaskać jego nazwę (podział na sylaby) i podać głoskę w nagłosie. Przypomnij dziecku o walorach owoców i ich wpływie na zdrowie. Zachęć dziecko do wypowiadania się na ten temat.
Pomoce dla rodziców:
Co jest w środku owocu? Pokaż dziecku owoce zachęć, aby rozpoznało ich nazwy i próbowało odgadnąć, co jest w środku. Pomocna może okazać się karta pracy nr 38, (PDF na samym dole)
Oczywiście w miarę możliwości mogą to być prawdziwe owoce i zabawa w krojenie lub także poniższy filmik:
Zaproś dziecko do stolika i zachęć je do „pokrojenia jabłka” (papierowe koło).Daj dziecku nożyczki. Jego zadaniem jest złożenie koła na połowę i przecięcie po linii zgięcia. Dalej każdą połowę powinno złożyć na pół i przeciąż po linii zgięcia. Następnie każdą ćwiartkę złożyć na pół i przeciąć po linii zgięcia. Na koniec przeliczyć kawałki. Poproś o odpowiedź na pytanie: „Ilu kolegów możesz poczęstować?” Dziecko liczy pocięte kawałki papierowego koła w dowolny dla siebie sposób.
Zabawa matematyczna. Zadaniem dziecka jest ułożenie owocowego rytmu, np.
Utrwalenie pojęcia sad. Utrwal z dzieckiem pojęcie sad. Zachęć do podania nazw owoców i drzew, z których pochodzą.
Praca plastyczna „W jesiennym sadzie”. Zapytaj dziecko jak chciało by tę pracę wykonać. Technika dowolna (farby, plastelina, bibuła, kredki).